onsdag 14. januar 2009

And now, over to something completely different

(klassisk Monty Python, for dem som ikke husker)
Så hva gjør man når man ikke er opptatt med hest?
Jeg leser.
Er kjempeglad i å lese.
Gode bøker er som gode venner, de vender jeg gjerne tilbake til. Mine favoritter leser jeg om jevnlig, akkurat som jeg ser om mine favorittfilmer.
Jeg kjøper en god del på Amazon, utvalget av bøker er mye større på engelsk. Jeg føler at det går noe tapt i en oversettelse, selv om den er aldri så god, og at jeg derfor får en bedre leseopplevelse hvis jeg leser på engelsk (forutsatt at det er originalspråk). Så er det tilleggsbonus at jeg forhåpentligvis forbedrer språket.
Ellers blir det mye på svensk ettersom både utvalg og priser er bedre enn i Norge. Lurt å holde det språket ved like også, det begynner dessverre å bli noe frynsete etter 22 år i Norge.

I det siste er jeg blitt hekta på lydbøker, så vanlige lese-bøker er det blitt mindre av.
Er jo helt fantastisk å få noen som forteller for deg, akkurat som på sengkanten når du var liten!
Er det i tillegg en oppleser som er flink på å fortelle og som har en behagelig stemme, så løfter det boken flere hakk.
Når jeg kjøpte min mp3-spiller så kjøpte jeg også abonnement på Audible, som har et stort utvalg lydbøker på engelsk, så også her blir det en god del språktrening :-)
Skal man høre Jane Austen og Charles Dickens må det nesten være på engelsk. Hvordan skal man ellers få med den britiske ironien, og språkkontrasten mellom overklass og bermen? Det blir ikke samme opplevelse på norsk eller svensk.

Noen ganger har jeg problemer med å sove.
Jeg våkner på natten, og klarer ikke å sovne om. Da er lydbøker redningen. Plugger inn i ene øret, og sovner søtt. Spilleren er innstilt å stenge seg av automatisk etter 30 min, så neste gang jeg skal lytte må jeg spole tilbake for å se hvorfra jeg husker innholdet. Oftest så har jeg sovnet etter 10 min…
(Det er en fordel hvis boken ikke er altfor spennende, da er det vanskeligere å sovne.)

Når det gjelder filmer som bøker, så elsker jeg en god fortelling. Trenger ikke å være virkelighetsnær, litt kreativ fortellerglede og fantasi gjør ingenting. Også vil jeg ha en happy ending, selv om det kan være litt krokete vei dit.
Kanskje er derfor som jeg liker 1800-tallforfattere som Austen, Dickens og Gaskell, som levde i et fargerikt samfunn med store sosiale forskjeller. Som bakgrunnsteppe til bøker så er det jo fantastisk, men jeg er veldig glad for at jeg ikke levde der selv.

Jeg liker også fantasy.
Den største leseopplevelsen jeg hatt i mitt liv trur jeg var når jeg var hjemme som syk 13-14 åring, og leste Ringenes Herre for første gang. Tomheten når jeg avsluttet den siste boken var forferdelig.
Jeg var nødt til å begynne om fra begynnelsen av den første boken igjen, direkte…
Når det gjelder senere Fantasy-opplevelser så synes jeg Eragon og Temeraire-serien er veldig bra.
Like godt som Ringenes Herre ble filmatisert, like dårlig ble Eragon festet til lerretet, dessverre. Kan ikke skjønne vitsen av å kjøpe rettighetene til en velskrevet bok hvis den skal omarbeides til det ugjenkjennelige, og miste bærende punkter?
Peter Jackson som regisserte Ringenes Herre har kjøpt rettighetene til Temeraire-serien, så håper det både blir noe av prosjektet og at det blir godt. Grunnlaget er i hvert fall til stede.

Ingen kommentarer: